Fantasy žánru sa darí; či už v knihách alebo na televíznych obrazovkách. Vlkolaci, čarodejnice, upíri či zombie(ovia) prešli nespočetnými premenami od príšer, cez nepochopené monštrá s ľudským srdcom a znova späť k príšerám. V roku 2018 sa na televízne obrazovky dostal aj seriál Príbeh čarodejnice (A Discovery of Witches) podľa rovnomennej predlohy románu americkej autorky Deborah Harknessovej. V súčasnosti si ho môžete pozrieť online na televíznej stanici Sky. Bad Wolf Productions ako tvorcovia seriálu sa však vyhli možnosti priniesť na televízne obrazovky kvalitu so silnou hlavnou postavou, ktorá je častým deficitom podobných príbehov.

Dej sa odohráva v súčasnom Spojenom kráľovstve, kde hlavná hrdinka Diana Bishopová (Teresa Palmer) objaví stáročia stratenú knihu v knižnici Bodleian. Na tom by nebolo nič nezvyčajné, no Diana je jediná, kto si dokáže knihu vypožičať. Je totiž čarodejnica, i keď si to nerada priznáva a mágii sa vyhýba s cieľom žiť obyčajný život. Tajuplnú knihu však k Diane pritiahli jej utajované magické schopnosti, čo si všimli ďalšie druhy príšer – menovite démoni a upíri. Kniha totiž údajne skrýva tajomstvo prvopočiatku všetkých magických bytostí a dokonca aj návod na ich zničenie – nečudo, že sa strhne boj o záhadný almanach, ktorý si však po Dianinej výpožičke nikto iný požičať nedokáže.

Zápletka je tradičná, no vierohodná, seriál sa nakrúcal v nádherných priestoroch, či už vonku alebo vnútri. Divák si vychutná detailné zábery na historické budovy, katedrály, parky či zámky, všetky zobrazené do detailov a v sýtych farbách. Ulahodí aj cieľová skupina diváka, ktorá je konečne označená ako dospelé publikum. Nenájdeme tu totiž žiadnych sedemnásťročných hrdinov s existenčnou krízou, čo je naozaj príjemným osviežením po tom, čo so žánrom narobil Súmrak či Upírske denníky.

Kde je teda problém?

1. Diana Bishopová je Mary Sue

Mladej modrookej blondíne by sa jej vzhľad dal odpustiť, i keď už ten naznačuje stereotyp. Odpustiť sa však nedá jej správanie, ktoré zapadá do stereotypu bezmocnej princeznej, ktorú treba zachrániť. Diana je totiž mocná čarodejnica, no tento fakt na svoju obranu vôbec nevyužíva a radšej dovolí, aby ju pred nepriateľmi zachránil priateľ Matthew Clairmont (Matthew Goode). Ten to opakovane robí rád a Diana zostáva večne ubolenou a skrývajúcou sa postavou, ktorú si všetci pohadzujú zo strany na stranu. Príklad? V rámci „bezpečnosti“ jej priateľ prikáže zbaliť sa a utiecť s ním do Francúzska, čo ona bez slova urobí. Po pár dňoch zvažuje odchod, no priateľ ju zahriakne, že je to hlúposť a tak radšej strávi čas čarovným plačom, ktorý sa prejavuje intenzívnym dažďom.

1. Matthew je stalker

Stalking je vo fantasy literatúre tak častou témou, že sa pri ňom málokto pozastaví, hlavne ak ide o charizmatického a ideálne bohatého hrdinu. Starý vtip hovorí – ak je muž chudobný a škaredý, je to stalker; ak je príťažlivý a zabezpečený, je to obdivovateľ. Presne taký je Matthew, ktorého ochranárske inštinkty sa prejavujú tým, že špehuje hlavnú hrdinku na každom kroku. Divák nikdy nevie, spoza ktorého stromu Matthew vyskočí – vždy pripravený na záchranu hlavnej hrdinky. Diane vôbec nevadí, že ju neznámy Matthew vezme k sebe domov pod zámienkou uniknúť pozornosti verejnosti. Špehuje ju natoľko, až sa do seba zamilujú. Zachraňuje ju pred priateľmi, nepriateľmi, rodinou, či neočakávanými magickými schopnosťami. Ku koncu seriálu sa zdá, že sa Diana nedokáže sama prejaviť, pretože kým niečo urobí, Matthew jej v tom rámci BOZP zabráni.

1. Byť matkou je úžasné

Zápletka medzi hlavnou hrdinkou a hlavným hrdinom je romantická. Ako však ozrejmuje Matthewova matka, zväzok medzi upírom a čarodejnicou nemôže splodiť potomka. Je to kvôli odlišnej genetike, ktorá to znemožňuje. Dianina (budúca) svokra tiež podotýka, že Diana nikdy nebude plnohodnotnou partnerkou, pretože nemôže Matthewovi porodiť dieťa. Dodáva, že on Dianu nikdy nebude milovať tak, ako svoju prvú manželku, s ktorou deti mal. Tragické.

“Matthew’s true love will always be Blanca. She gave him a son.

You’ll never be able to bear a child by him.”

4. Panic je nanic

Matthew je tradicionalista, čomu môžeme uveriť, pretože má ako upír asi 1500 rokov. Ako sa hovorí, starého psa novým trikom nenaučíš. Ťažšie je však uveriť, že až 1500 rokov čaká na svoju vyvolenú. Čakanie v tomto zmysle navodzuje dojem, že kým nestretol Dianu, s nikým iným nespal: In 1,500 years, Matthew has never mated. And I don’t think he ever will. I keď by divák mohol ako-tak pristúpiť na toto vyhlásenie, ešte zvláštnejšie je, že s hlavnou hrdinkou odmieta mať sex. Dôvod? Až po svadbe. Dovtedy praktizujú akúsi formu pettingu nazývanú “bundling”. Na záver to teda vyzerá, že seriál vysiela správu o monogamii a sexuálnej zdržanlivosti mimo manželstva. Ak by Matthew nebol upír, človek by ho podozrieval, že je aspoň katolík.

Hoci je seriál pokusom dostať k televíznym obrazovkám dospelého diváka, darí sa mu to jedine vďaka príjemným kulisám. Hrdinovia sú typicky zaradení do stereotypného muža-ochrancu a ženy-ochraňovanej. Práve vďaka tomu dostávame iba akúsi fantastickú naháňačku, kde Diana uteká z jedného konca sveta na druhý, Matthew ju zachraňuje a nám v hlave kričí alarm na štokholmský syndróm. Je to veľká škoda, pretože príbeh mal potenciál stať sa novinkou, ktorá konečne nebola určená pre násťročných. Práve hrdinka, ktorá využije svoje schopnosti naplno a vie sa o seba postarať, často vo fantastickej tvorbe chýba. Čarodejnica by bola ideálnou postavou na takéto spracovanie. Žiaľ, myšlienky, ktoré sa snaží seriál propagovať, sa nedajú ignorovať a nezostáva nám nič iné, iba pomyslieť na Súmrak, v ktorom nájdeme podobné, ak nie úplne rovnaké, myšlienkové pochody.